//
Luet
Yleinen

Strateginen innovaatio lamantappoaseena!!


Tulipa valituksi hieno sana heti alkuun. Mutta se mistä itse pidän eniten on uusien asioiden keksiminen. Ei kaikkien pidä olla Pelle Pelottomia, mutta kun asioita katsoo eri tavalla, niin huomaa että jo valmiita asioita voi tehdä toisin, varsinkin näin lama-aikoina. Talouselämässä (10/2009) hyvä juttu aiheesta. Siinä oli monta esimerkkiä kuinka voi helposti tehdä hiukan toisin.

Perinteinen firma miettii laman alla kuinka turvata viimeiset saamiset, kun fiksu firma miettii kuinka ottaa uudesta tilanteesta parempaa hyötyä irti.  Järkevää uutta ajatusmallia varten ei tarvitse aina rakentaa uusia ja kalliita järjestelmiä, vaan oppia hyödyntämään jo toiminnassa olevia asioita. Se voi olla uutta tapaa mainostaa esim. Facebookissa tai LinkedIn palvelussa. Se voi olla etsiä yhdessä omien asikakkaiden kanssa uusia asiakkaita heille mutta myös itselleen.

Minun yksi ideani on ollut Hartwallin ja Aktian yhteistyö, jossa yhdessä etsimme uusia perustettavia ravintoloita, joille myymme sekä meidän omia, mutta myös muiden yhteistyökumppaneiden tuotteita yhdestä kanavasta. He myyvät juomaa, me rahoitusta, maksuliikeosaamista ja yhteistyökumppanit konsultaatiota, laitteita, turvapalveluja jne. Eli koitamme ratkaista asiakkaitten ongelmat ja nopeuttaa starttia.  Ja mikä parasta, mitään uutta ei ole erikseen tarvinnut rakentaa, ainoastaan yhdistää oma osaaminen muitten osaamiseen.

Samaa ajatusmallia voisi hyödyntää esim. vaikka Levillä jossa myytäisiin suksivuokran kanssa paketti kylpylään sekä hierontaan  ja päälle pöytävarauksella illallinen. Tai lapsille suksivuokran päälle pizzapaketti ja videovuokra illalle mökkiin.  Pitää vain ajatella kuinka asiakas haluaa asian ja ohjata asiakkaan päätöksenteko helpommaksi. Ainakin minä olisin ostanut tuon lapsipaketin viime viikolla kun kävin Levillä koko perheen voimin lomalla.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

2 thoughts on “Strateginen innovaatio lamantappoaseena!!

  1. Rahoituksen saaminen uuteen ideaan voi kyllä olla melkoinen kompastuskivi…
    Mulla on idea, tiedossa kontaktitiedot 300 000 ostajalle, mutta rahoituksen järjestäminen tuntuu olevan kantona kaskessa.

    Posted by Petja | maaliskuu 16, 2009, 11:03 am
  2. Perinteinen rahoitus on hankalaa saada, ainakin yrityksillä jolla ei ole historiaa tai rutkasti omaa muuta hyvää. Sen takia myös siinä voi innovoida jotain uutta, vaikka raha tuppaa olemaan aina sitä samaa ja vanhaa.

    Millaisia tarpeita ja kuinak business ideassasi toimii. Joskus olen miettinyt esim. firman myymistä suoraan asiakkaille. Silloin toiminnassa mukana olevat asiakkaat ostavat osuuskuntaperiaatteella firman.

    Posted by Larvala Antti | maaliskuu 16, 2009, 11:44 am

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

maaliskuu 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: