//
Luet
Markkinointi

Tehokas myyntikanava- kaverit


Olin tiistaina Hankkenilla kuuntelemassa Titans of Branding- seminaaria. Tilaisuuden avasi Don E. Schultz, joka kertoi mielenkiintoisesti kuinka perinteinen markkinointi on kuollut ja asiakkaat ovat markkinoinnin keskiössä tekemässä päätöksiä. Samalla hän kertoi kuinka Yhdysvalloissa tutkitaan sitä mitä rinnakkaisia medioita seurataan samaan aikaan. Totta se on että vaikka katson televisiota, niin samaan aikaan saatan (vaimoni puheiden mukaan teen) surffata netissä, yleensä kännykällä. Tämä monikäyttäjä-malli vaikuttaa siihen että ei enää voida puhua yhdestä myyntikanavasta, vaan markkinoinnin pitää olla linjassa eri medioissa.

Toinen ja mielenkiintoisin tieto oli mikä on suurin vaikuttava tekijä miksi jotain tuotetta/palvelua ostetaan.  Jos tuotetta tai palvelua kehutaan kavereitten keskuudessa, niin sitä ostetaan yli 35 % tod.näköisyydellä. Sen jälkeen tuli kupongit ja listan loppupäässä oli mainokset ja muut perinteiset tavat.

Näinhän se yleensä menee! Jos saa hyvää palvelua tai ostoskokemus oli hyvä, niin kyllä siitä mainitsee muutamalla muulle kaverille. Sen takia mietinkin kuinka rakentaisi palvelun jossa ostoskokemuksen jälkeen tuon positiivisen kehun voisi saada kirjalliseen muotoon helposti ja nopeasti ja kerrottua saman viestin muille ostajan kavereille. Tekniikka sinänsä ei ole ongelma, vaan se että asiakas jaksaisi nähdä vaivaa ja kirjoittaa kokemuksensa edes johonkin paikkaan. Tämän takia esim. kuluttajapuolella Facebook luo oivan paikan luoda firmalle oman ryhmän, missä asiakaspalautteet tulevat helposti ja muut kyseisen firman ”fanit” voivat kertoa lisää. Tosin jos luit aikaisemman juttuni, jossa väitin asiakkaiden olevan kissoja, niin koulutukseen tarvitaan namia ja kärsivällisyyttä.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

6 thoughts on “Tehokas myyntikanava- kaverit

  1. Petja vihjaisi tästä ja ajattelin käydä kertomassa, että me ainakin RunToShopilla olemme toteuttaneet työkalun, joka tekee juuri tuon kuvailemasi asian eli tarjoaa helpon tavan saada positiivinen kokemus tekstimuotoon suoraan verkkopalvelun/kaupan sivulta. Jos kiinnostaa kuulla enemmän, voi minuun olla suoraan yhteydessä.

    Jozsef Pap
    jozsef.pap@runtoshop.com

    Posted by Jozsef Pap | huhtikuu 6, 2009, 6:17 am
  2. Käytännössä ideana on lisätä verkkokaupan/palvelun sivuille yksinkertaiset ”Suosittele” ja ”Lue suosituksia” -napit, jotka välittävät tehtyjä suosituksia RunToShopin palveluiden ja kohdesivun välillä. Normaalisti kommentit ja suositukset kun jäävät vain siihen yhteen paikkaan missä ne on tehty, me levitämme niitä oman palvelumme kautta muuallekin, esim. Facebookiin, nähtäviksi.

    Teknisesti ratkaisu on kevyt, eli verkkopalvelun ylläpitäjä käy vain hakemassa pätkän javascriptiä osoitteesta http://www.runtoshop.fi/supplier ja asettaa sen ohjeiden mukaan sivuilleen.

    Hieman myöhemmin tulemme tarjoamaan tuohon maksullisia lisäpalveluita, jotka helpottavat omien suosittelijoiden kanssa kommunikointia ja markkinointiviestin saattamista niiden huulille, jotka sitä aktiivisimmin levittävät.

    Pistä vaikka soitellen pyhien jälkeen, niin mielelläni kerron tarkemmin tai sovin palaverin, jossa voidaan jutella näistä tarkemmin.

    Ystävällisin terveisin,

    József

    Posted by Jozsef Pap | huhtikuu 10, 2009, 8:36 am
  3. Ja ylläolevaan tietenkin numero homman helpottamiseksi🙂

    040 748 1154

    Posted by Jozsef Pap | huhtikuu 10, 2009, 8:38 am

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

huhtikuu 2009
M T W T F S S
« Mar   May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
%d bloggers like this: