//
Luet
Markkinointi, Selkeää ohjeistusta

Rakenna traditio


Vasta manner-Euroopassa huomaa, kuinka suuri merkitys on jalkapallolla. Jokaisella sanomalehdellä ja televisiokanavalla on ohjelmia jalkapallosta. Netissä on tuhansia jalkapallosaitteja. Siitä myös puhutaan paljon ja se nostattaa tunteita.

Joskus reilu pari vuotta sitten kävin keskustelua Hesarin urheilutoimittajien kanssa Suomen jalkapallon tilasta. Itse sanoin, että jalkapallo ei nostata tunteita Suomessa, varsinkaan seuratasolla. Toivoin, että olisin väärässä. Toimittajat puolustivat rakasta lajiaan ja hyvä niin.

Sen jälkeen muutamilla paikkakunnilla Veikkausliigan ottelut ovat alkaneet keräämään todella mukavasti yleisöä. Varsinkin Turussa, missä on aito paikallisjännite sekä värikkäät pelaajat ja valmentajat sekä Jyväskylässä, missä urheiluhuuma on kova ja 80- vuoden tavoite saada pääsarjapeliä viimein toteutui. Onneksi myös puikkopallo ei enää vedä yleisöä. Se ei ole minusta urheilua.

Kuitenkin vielä on paljon tehtävää. Se, mikä täällä manner-Euroopassa näkyy, on otteluja edeltävä hehkutus, ottelupäivän seuranta ja seuraavan päivän analysointi. Siihen menee aina kolme päivää. Ja ne päivät ovat perjantai, jolloin illalla baarissa on kiva kavereitten kanssa arvioida tulevaa matsia, lauantai, jolloin mennään katsomaan peliä ja sunnuntai, jolloin saa koko päivän kulumaan jälkipelissä.

Iso ero täällä on että (melkein) kaikki pelit pelataan aina samoina päivinä, jolloin myös media osaa keskittyä peleihin ja saa paljon enemmän kirjoitettavaa. Samoin fanit ja lajia edes hiukan seuraavat tietävät milloin pelit pelataan. Melkein voisi sanoa, että traditio luodaan säännönmukaisuudella, vähän niin kuin perheillalliset, nukkumaan meno tai saunapäivä.

Samalla tapaa myös yritykset voivat toimia. Aina säännömukaisesti aukaistaan ovet tai tiedotetaan asioista ja mainostetaan ostosmahdollisuutta. Tällöin asiakkaat toimivat kuten Pavlovin koira, joka oppii tulemaan paikalle kun kello kilkattaa. Kuten matseissa, jälkipeli on tärkeää ja sen yritykset voivat hoitaa jälkiseurannalla heti ostopäivän jälkeen, jolloin kysytään oliko tyytyväinen ostoon ja mitä ensimmäisiä reaktioita ostos aiheutti.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

elokuu 2009
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: