//
Luet
Mainokset, Markkinointi

YouTube-myyntikanavana


Kun Google muutama vuosi sitten osti YouTube palvelun aivan liian isolla rahalla, kuvittelin heidän tulleen hulluiksi. Sen jälkeen olen joutunut uudelleen miettimään heidän päätöstään. Viimeisen vuoden aikana palvelusta on tullut se paikka, jossa melkein mikä tahansa itseänsä kunnioittava firma tiedottaa omasta toiminnastaan. Palvelua käytti mm. jo edesmennyt Kaupthing, joka ei varmaan niin halvalla rahalla saanut John Cleesen mainostamaan heitä.

Mutta myös BBC, New York Times, CBC, University of California, Barack Obama ja moni muu on luonut palveluun oman kanavan. Esimerkiksi Monthy Python on siirtänyt kaikki parhaat filminsä palveluun. Joku voisi sanoa, että hullu päätös. Nyt kukaan ei osta heidän oikeaa tuotantoa kun antaa ilmaiseksi netissä. Todellisuus on hiukan toisenlainen. Heidän videomyynti on noussut reilusti, sillä tätä kautta tulee uusia katsojia. Ei huono!

Sen takia uskon, että lyhyellä videolla jopa kuivasta aiheesta saa paljon irti. Itse olen katsellut mielenkiinnolla omien videoiden taustatietoja, mikä paljastuu YouTuben palvelusta. Sieltä saa reaaliaikaista tietoa monesta eri näkökulmasta kuka, missä ja milloin on katsellut videoita ja missä kohtaa esim. katselija yleensä lopettaa filmin katselemisen tai minkä kautta palveluun on tultu tai onko sitä lähetetty sähköpostin mukana muille ihmisille. Nämä tiedot ovat paljon tarkempia kuin minkään konsultin mutulausumat. Uskon, että kyseiset isot firmat ja instituutiot ovat todella paljon hyötyneet tästä taustatiedosta. Paras asia tässä on se, että myös pienemmät firmat voivat hyödyntää tätä samaa tietoa. Esimerkiksi minun videoita katsotaan Suomessa, ikähaitarilla 35 – 40 ja miesvoittoisesti. Tosin syy voi olla se että en mainosta näitä videoita liikaa ja jos mainostan, niin yleensä kavereilleni.

Ohessa lisää kuivaa asiaa tulevaisuuden muutoksista ja seuraan mielenkiinnolla, josko tämä seksikäs aihe herättäisi myös nuorempien tai sitten vanhempien kiinnostuksen.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

2 thoughts on “YouTube-myyntikanavana

  1. Mistä you tube tietää katsojien ikähaitarin? Maan saa ip-osoitteesta mutta ikä???

    Posted by tuomo | syyskuu 24, 2009, 12:10 pm
    • Sitä olen mietittinyt itsekkin ja villi veikkaus on siitä että se katsotaan kuinka monella katsojalla on oma profiili ja siitä tehdään laskennallinen ikä. Tai sitten minun videoita katsoo kuivat keski-ikäiset kääkät. Selvitetään sekin mistä tuo ikä lasketaan.

      Posted by Larvala Antti | syyskuu 24, 2009, 12:14 pm

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

syyskuu 2009
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: