//
Luet
Innovaatio

Mitä on innovaatio? Minun mielestä!


Viikonloppuna luin uusinta Harvard Business Review- lehteä. Siinä oli parikin mielenkiintoista artikkelia tämän päivän uusimmasta Hot Topic- alueesta eli innovaatiosta. Melkein jokainen firma joutuu miettiämään uusista toimenpiteistä, kuinka omaa firmaa  kehitetään paremmaksi. Itse olen ollut innovaatiotehtävissä vuodesta 1995 lähtien, jolloin aluksi keksin uusia kursseja Tampereen Yliopiston Täydennykoulutuskeskukselle, sen jälkeen luottotietofirmassa, sitten pankeissa ja IT- firmoissa. Kaikissa näissä paikoissa on pitänyt keksiä uusia palveluja tai malleja, kuinka palvella asiakkaita.

Innovaatio itsessään ei ole mitään kikkailua tai Pelle Pelottoman hommaa, vaan säännöllistä tapaa toimia ja kyseenalaistaa nykyinen malli. Usein kuvitellaan, että innovaatiot syntyvät kuten Pelle Pelottomalla jossain työpajassa. Pankeissa innovaattorit yleensä sijoitetaan sellaisiin paikkoihin, joissa heistä on vähiten harmia normaalille liiketoiminnalle.

Kuitenkin nyt innovaattorit on nostettu jalustalle. Heistä toivotaan monen firman pelastajia. Ainakin, jos on uskomista eri medialähteisiin. Pari viikoa sitten luin Kauppalehdestä Saku Tuomisen uudesta firmasta, jonka tehtävänä on luoda uusia innovaatioita. Kaikissa lukemisani jutuissa taustalla on ollut pari johtavaa ajatusta. Innovaatiot syntyvät kovalla työllä ja ne eivät välttämättä tuota uusia palveluja tai tuotteita, mutta myös tapoja toimia tai esimerkiksi uuden tavan hinnoitella palveluja. Parhaimmat innovaatiot usein tulevat silloin, kun yrityksen oma sisäinen tapa muuttuu ja se parantaa asiakkaan omaa ostoskokemusta, ilman että asiakas itse joutuu opettelemaan uusia asioita.

Cisco on yksi maailman suurimmista IT-alan firmoista. Heidän tuotteensa on usein sellaista, missä loppuasiakas ei edes tiedä käyttävänsä heidän palvelua. Tässä firmassa innovaatiolla on suuri merkitys. Vuonna 2007 he järjestivät suuren kilpailun, jonka pääpalkintona oli 1 miljoona dollaria voittajalle. He kertoivat uusimmassa HBR- lehdessä, että heidän mallissaan innovaation lähteeksi valjastettiin asiakkaat. Se, että he saivat tätä kautta erittäin paljon uusia ideoita, ei tullut yllätyksenä. Se, mikä yllätti, oli se työmäärä, mikä tuli asiakkaiden innovaatioiden perkaamisessa. Parhaat ideat ja voittanut idea oli sellainen, jossa usean ihmisen yhteenliittymä yhdessä keksi ja jalosti ideaa. Cisco tarjosi asiakkaille jalustan, jonka avulla asiakkaat yhdessä pystyivät kehittämään ideaansa, ilman että he edes fyysisesti tapasi toisensa.

Perinteinen malli innovaatioissa on se, että firman sisällä on tuotekehitysyksikkö/ yksikköjä ja he keskenään miettivät uusia ideoita ja sen jälkeen jatkojostavat parhaita. Tai järjestetään firman sisällä innovaatiopäivä. Kaikki, jotka ovat istuneet tälläisissä tilaisuuksissa, tietää kuinka tehokkaita ne ovat. Joku hyvä idea voi tulla, mutta sen toteutus jää aina puolitiehen. Tärkein anti on konsultin hyvä lasku ja maukkaat lounaat firman piikkiin.

Itse olen lanseeraamassa omaa mallia, jossa yritykselle luodaan alustaa, jossa kaikki, sekä asiakkaat että firman oma väki, saa itselleen nettipalvelun, jonne voi heittää ideoita, työstää yhdessä ideoita ja sieltä parhaita ideoita jatkojalostetaan yhdessä ja liitetään toisia ideoita yhteen. Tämän jälkeen yrityksen kirstunvartijoille voidaan  esittää selkeä kustannus uudesta ideasta ja sen kehittämisestä. Jos yritys itse ei itse toteuta ideaa, niin asiakkaat voivat ”ostaa” idean ja toteuttaa sen, jonka sitten voi myydä yritykselle sovittuun hintaan. Jos alkuperäinen yritys ei sitä osta, niin joku toinen voi sen ostaa.

Hyötynä tälle mallille on se, että asiakkaat osallistuvat ideointiin ja samalla usko kyseisen yrityksen todelliseen kiinnostukseen asiakkaista kasvaa. Samalla kustannuksia voidaan pienentää, mutta myös ideoiden kehitystä nopeuttaa.

Tämä malli sopii isoille yrityksille, mutta vielä paremmin pienille, sillä mallissa yrityksen päätyö eli myyminen ei kärsi, sillä resursseja ei sidota liikaa tuotekehitykseen.

Minulla on käytössä alusta, jossa kehitys voidaan tehdä. Sen kustannus on minimaalinen verrattuna kalliisiin investostointehin. Se on suojattu (128 Bittiä kryptattu eli samaa tasoa kuin nettipankit) ja siellä kaikki kommunikaatiota ja eri versiota voidaan helposti seurata, kuten myös keskustelut. Minä toimin näissä palveluissa moderaattorina, etsin asiakkaita, jotka haluavat innoivoida sinun kanssa  ja autan asiakkaita luomaan sinulle parempia palveluja. Kun idea alkaa olla valmis ja sisältää todellisen kustannuksen, niin tämän idean käymme läpi yrityksen johdon kanssa. Kun tulee vihreää valoa, niin yritys toteuttaa idean.

Jos sinä mietit mitä kaikki kustantaa tai kuinka nopeasti voit aloittaa yhdessä asiakkaiden kanssa työskentelyn, niin ota yhteyttä. Nopeimmassa mallissa jo huomenna olet kehittämässä ideoita. Kustannukset ovat kuukaudessa halvimmillaan vain 600 €. Samalla rahalla, sinun omat tuotekehitysyksikkö ei tee töitä edes viikkoa. Myöskään irtisanoutuminen palvelusta on helppoa, ja sinulle ei jää käteen mitään kallista softaa, josta ei pääse eroon.

Itse olen oppinut jo pienenä, että kysymättä ei mitään saa! Harvoin asiat itsestään kävelee vastaan.

antti.larvala@cal360d.com tai 09 2316 3378/ 050 4343343

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

2 thoughts on “Mitä on innovaatio? Minun mielestä!

  1. Olen käyttänyt pitkään slimtimer nimistä time tracker softaa. Heillä tuotteen kehitys innovointi on jalkautettu hienosti käyttäjille uservoice palvelun kautta.

    Posted by Tatu Wikman | syyskuu 28, 2009, 8:15 am
  2. Tatu, tuo on myös hyvä softa. Innovaatioissa softa toimii hyvänä alustana, ja sen aktiivinen käyttäminen sekä uusien asiakkaiden liittäminen yhteiseen kehitykseen auttaa uusien ideoiden nopeampaan kehitykseen. Tärkeintä on, että ideoita pengotaan muustakin kuin firman sisäisistä tarpeista.

    Posted by Larvala Antti | syyskuu 28, 2009, 8:26 am

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

syyskuu 2009
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: