//
Luet
Innovaatio

Musiikkirintamalle kuuluu hyvin


Jos on uskomista isoihin levy-yhtiöihin, niin otsikko on täyttä sitä itseään. Heidän mallinsa ei voi hyvin. Koneisto on päässyt kasvamaan samalla tapaa kuin Linus Tornvalds väitti linux-järjestelmälle käyneen. Liikaa tavaraa konehuoneessa ja tehot eivät enää ole hyviä. Itse olen miettinyt ja kysellyt eri lähteistä mitenkä levymyynnin kulut ja tuotot jaetaan. Perinteinen mallihan on tämä:

Eli kulut menee artistille, sen jälkeen kauppa ottaa vaikka 20 € levystä itselleen 3-5 €, levy-yhtiö ottaa 12 – 14 € ja sitten artisti saa noin 1 euron. Kun moni kuluttaja on siirtymässä tai on jo siirtynyt ostamaan levynsä digitaalisessa muodossa, niin levy-yhtiöt ovat kummissaan. Levyn hinta on vain 10 € ja vertaisverkoista löytyy ”virallisesti” levyjä näppärän omankäden oikeuden ostajan hintaan, eli ilmaiseksi.

Samaan aikaan mm. Spotify nettipalvelu, missä voi kuunnella joko kutsun kautta ilmaiseksi tai ostaa käyttöoikeus kaikkiin levyihin yhden normaalin CD-levyn hinnalla kuukaudessa, on nostanut suosioitaan. Myös mielenkiintoiset uudet nettikaupat kuten kotimainen The Ground (Entinen Levyvirasto) tai ulkomaiset independent levykaupat vastaavat ovat herättäneet kiinnostusta uusien bändien keskuudessa. Näissä malleissa jakelukanavana on verkko ja asiakkaat ovat ympäri maailmaa. Välissä ei enää ole isoa levy-yhtiötä vaan bändi saa hiukan isomman osan tuotosta. Tosin ei kuulemma pidä paikkansa Spotifyn kohdalla. Kuluttajat ovat muuttamassa omaa käytöstään ja siirtyvät malleihin, jossa he saavat tavan ostaa, ei jakeluporras, joka päättää kuinka myydään.

Samaa ideaa hyödyntää televisiopuolella TVKaista, josta voi valita ne suomen television ohjelmat, jotka nauhottaa ja sen jälkeen ohjelmia voi katsoa siinä päätelaitteessa, mikä sopii itselle. Mikä parasta, katselu tapahtuu silloin kun se sopii katsojalle parhaiten. Ei enää illalla valvomisia, vaan ohjelman voi katsoa vaikka aamulla junassa.

Samaa mallia toivoisin mietittävän myös muissa yrityksissä. Toinen vaihtoehto on, että tulee uusi kilpailija nopeammalla tavalla rinnalle ja ajaa ohi, kun oma koneisto on jo raskas, kulunut ja eikä saa kiihdytettyä tarpeeksi.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

syyskuu 2009
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
%d bloggers like this: