//
Luet
Markkinointi, Mobiili liiketoiminta

Jaksatko odottaa myyjää 24 tuntia?


Alkuviikosta testasin asiakkaan puolesta kuinka nopeasti heidän oma henkilökunta vastaa nettikyselyyn. Firmalla oli käsitys, että kyselyihin vastataan alle tunnin sisällä. Minun tapauksessa vastausaika oli 26 tuntia siitä hetkestä kun olin lähettänyt viestin. Jos normaalissa kivijalkakaupassa odotusaika on esimerkiksi 30 minuuttia, niin sen huomaa heti kauppias ja asiakkaat valittavat joko suoraan myyjälle. Kaikissa pankeissa tämä tilanne on erittäin tuttua. Siihen vaaditaan parannusta ja kaikki lehdet vuorollaan kirjoittavat pitkistä jonotusajoista.

Samaan aikaan  asiakkaat hyväksyvät netissä vuorokauden, jopa kahden odotusaikoja. Olen itse huomannut, että netissä parin viikon odotusaika on hyväksyttävää. Pitäisikö asian tosissaan niin olla? Jos olen etsimässä tietoa ostoshuumassa, niin mikä on todenäköisyys siihen, että ostan tuotteen jos minua palvellaan 48 tunnin kulutta siitä kun sain huuman päälle. Arvioisin luvun olevan erittäin matala, jotain sellaista mitä maksuliikenneihminen ymmärtää. Tapasin aina sanoa pankkiaikana:

Lainapuolen ihmiset myyvät tuotetta, jossa tärkeää on numerot ennen pilkkua ja maksuliikenne ihmiset myyvät palvelua, jossa on numerot pilkun jälkeen.

Sen takia olen aloittamassa yhteistyötä Lekane nimisen pienen softafirman kanssa. Heillä on mainio palvelu, jonka avulla voi nettisivulla laittaa oman numeron johon toivotaan vastausta. Tieto tulee kaikille myyjille ja nopein poimii sen. Tämän jälkeen nopeimman tiedot tulevat asiakkaalle nettisivulle näkyviin ja tieto siitä, että kyseinen myyjä soittaa asiakkaalle. Sama tieto menee yrityksen johdolle. Johto tietää, että asiakasta palvellaan ja asiakas saa vastauksen kysymykseen heti eikä kuudestoista päivä. Todennäköisyys ostoon pysyy sellaisena, josta jopa pankin lainaihmiset tykkäisivät.

Kysymys onkin, mitä muuta tuotteita kuin autoja ostaessa tälläinen palvelu voisi toimia. Olisiko isomman elektroniikan ostamisessa tälläisellä palvelulla kysyntää, tai laina-asiakkailla? Myös voisiko ideaa soveltaa asuntokauppaan? Kerro mielipide ja koitetaan yhdessä lyhentää odotusaikaa.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

lokakuu 2009
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: