//
Luet
Innovaatio

Erilaisia hinnoittelumalleja


Kun kaikki myyvät loppujen lopuksi samaa palvelua/ tuotetta, niin kilpailijoista voi erottua joko tarjoamalla halvempaa hintaa, mikä yleensä johtaa tuhon tielle, jos sitten ei ole Lidl, Walmart ja Ikea, jotka hyödyntävät massaostoetua ja sen kautta voi pitää hinnan kilpailijaa halvempana. Tosin jos osakkeenomistaja ei vaadi niin suurta tuottoa, niin hinta oma kate voi olla myös matala. Sitten on esimerkkejä pankkimaailmasta, jossa ulosmyytävä hinta oli halvempi kuin sisäänostohinta (Kaupthing ja muut Islannin pankit). Tälle tielle kun lähtee, niin on tuhon oma.

Toinen ja mielenkiintoisempi malli on tarjota uusi hinnoittelumalli. Sen sijaan että ostaa itselleen tuotteen, niin sen voi vuokrata. Uutta hinnoittelumallia kokeilee Spotify ja monet muut musiikkifirmat. Sen sijaan, että ostetaan musiikkia itselle, niin asiakas maksaa kiinteän kk-maksun, jonka kautta saa oikeuden laajaan kirjastoon. Toisaalta luin myös Spotifyn kokeilevan uutta mallia, jossa asiakas maksaa vuokraa musiikista ja saa oikeuden musiikkiin vuokran ajaksi, jolloin voi kuunnella musiikkia myös offline-tilassa.

Samaa kk-vuokraa toteuttaa myös hehkuttamani TVKaista, jonka mallissa maksat katseluajasta joko viikon, kk tai vuoden mukaan ja sen jälkeen saat katsoa ns. vapaita ohjelmia rajattomasti, sillä päätelaitteella millä haluat joko offline tai online tilassa. Voin hyvin kuvitella, että seuraavalla meidän perheen automatkalla läppäri ja ulkoinen muisti on kovassa käytössä kun perheen pienemmät katsovat lastenohjelmia. Etupenkillä huokaistaan edes hiukan. Jos ei sitten tie ole mutkainen ja tehdä samanlaisia pakollisia pysähdyksiä kuin itse pakotin isäni tekemään, kun olin pieni ja ajoimme mökkitietä kotiin kummisetäni luota.

Itse olen selvittänyt parin maan pankkipalvelumaksuja yhdelle firmalle ja samalla omalleni. Yleinen malli täällä päin tuntuu olevan se, että firma maksaa kiinteän vuosimaksun ja sen jälkeen saa vapaasti käyttää nettiä, maksaa ja vastaanottaa rahaliikennettä. Kaupanpäälle vielä annetaan 2 000 € luotollinen tili, jolla vuosikorko on 14 %. Vuosimaksu on noin 100 € paikkeilla. Suomessa melkein kaikilla pankeilla jokainen tapahtuma maksaa, jolloin yrityksen on vaikea budjetoida omia kulujaan. Samoin uudella SEPA aikakaudella, jossa korttimaksusta velotetaan Suomessa Luottokunnan kautta 0,31 % ostoksen loppusummasta ns. pankkikortista ja 0,91 % luottokortista, ennustaminen ja rahankäsittelykustannukset ovat hiumat verrattuna vanhaan elämään, jossa pankkikortin kulut olivat kiinteät 0 sentin ja 5 sentin välillä. Tosin täällä isoilla pankeilla on myös ns. massaetu, sillä pankkifuusioiden jälkeen suuret ovat todella suuria.

Mielenkiinnolla olen myös seurannut uusien ohjelmistotalojen rynnimistä markkinoille. Sen sijaan, että he myisivät kallista softaa, joka asennetaan koneelle, niin he tarjoavat netin kautta palveluita, joista maksetaan kk-hinta ja saadaan käyttöön erilaisia ohjelmistoja. Omassa toisessa startup firmassa käytämme ilmaista Googlen palvelua ja emme maksa kalliita word-dokumentti lisenssejä ja excel- maksuja. Samoin jopa pienen firman asiakasrekisterikanta voidaan ottaa käyttöön sellaisilta firmoilta kun Salesforce paljon halvemmalla kuin kallis ohjelmisto. Myös palkanmaksuun on käytössä ilmainen palkka.fi palvelu, tosin käyttöliittymä on suhteellisen rankaiseva. Myös hyvä projektihallintatyökalu on Huddle, jossa voi firman sisällä tai jopa ulkoisesti hallita projekteja ja dokumenttien versiot pysyvät kasassa. Myös Skypen ohjelmisto on erittäin kattava firman sisäiseen ja ulkoiseen kommunikaatioon. Pieni konsulttitoimisto voi säästää rahaa puhelinkuluissa mutta myös käyttää videoneuvottelua. Yksi ystäväni tekee sitä kautta ranskan opetusta. Hänen asiakkaat istuvat omissa toimistoissaan ja pitävät videoneuvottelun kautta 45 minuutin intensiivitunteja, jossa pikaviesteillä kirjoitetaan ja samaan aikaan keskustellaan. Lisätehtävät lähtevät tiedostonsiirtona. Olen kuullut myös konsultista, joka kuvakaappauksen avulla pistää asiakkaan  koneita kuntoon. Tässä mallissa asiakas itse käy klikkaamassa konsultin ohjeiden mukaan ne kohdat, joita hänen koneella pitää säätää. Tässä säästyy konsultin matkustusaika, asiakkaan rahat sekä samalla asiakas oppii itse tekemään myös uusia asioita.

Tämän takia, kun mietit kuinka sinä voisit erottua kilpailijoista tarjoamalla erilaista hinnoittelumallia, niin ota yhteyttä ja jutellaan, sillä yhdessä miettien voi syntyä jokin ihan uusi malli, jolla sinä teet asiakkaan ostamisen helpommaksi.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

lokakuu 2009
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: