//
Luet
Markkinointi

Mitä asiakkaasi todella puhuvat sinusta?


Viikonloppuna luin ystäväni Facebook statuksesta, kuinka eräs lentoyhtiö koitti lisäveloittaa ystävääni siitä hyvästä, että hän halusi upgreidata lippunsa parempaan luokkaan. Ystävälläni on lenopistemaileja enemmän kuin tarpeeksi, mutta virkalija ei vain halunnut pistää häntä parempaan luokkaan ilman lisämaksua. Pian kaikki hänen ystävänsä tiesivät tästä ja seuraavan kerran kun he matkustavat lentokoneella, voi olla että kyseinen lentoyhtiö ei saa näitä rahoja.

Samasta asiasta luin myös Yhdysvalloissa, jossa asiakas oli erittäin pettynyt omaan pankkiinsa, joka nosti varoittamatta luottokortin korkoa. Tämä nainen ei tykännyt ideasta. Sen sijaan, että olisi tyytynyt kohtaloonsa, hän teki lyhyen , jossa pankki sai kuulla kunnian. Filmi laitettiin YouTubeen, jossa sitä on katsottu lähes puoli miljoonaa kertaa. Katsojamäärä ei pelkästään kerro koko totuutta, sillä sen jälkeen kyseinen pankki otti yhteyttä ja sai sovittua asiasta.

Jokainen asiakas kokee joskus pettymyksen asioimansa firman parissa. Myös firmoilla tulee joskus virheitä. Vanha uskomus monessa firmassa on, että jos heidän tekemästä virheestä kirjoiteta paikallisessa sanomalehdessä, ei asialle tarvitse tehdä mitään. Todellisuus on, että virheestä kirjoitetaan netissä. Twitterin tai Facebookin kautta negatiivinen asia leviää kulovalkean tavoin. Sen takia, melkein kaikkien yritysten pitää seurata mitä heistä puhutaan netissä.

Helpoin tapa on mennä Googleen ja laitettava oman firman hakusanoja joko suoraan hakuun tai Google blog hakuun. Sieltä löytyy nopeasti tietoa mitä sinusta puhutaan. Myös jokaisella työntekijällä pitää olla velvollisuus seurata oman Facebook-tilinsä tai Twitterin avulla keskusteluja. Aikaa siihen ei mene paljon, mutta siinä voi säästyä oma työpaikka.

Jos aikaa tähän ei ole, niin maailmalla on palveluita, jotka seuraavat sinun puolesta keskusteluja ja tuottavat sekä tietoa keskusteluista, mutta myös opastavat kuinka toimia sekä negatiivisten mutta myös positiivisten viestien kautta. Itse edustan yhtä firmaa, joka tekee tälläisiä palveluja. Sen takia kysynkin, oletko sinä tietoinen mitä sinusta todella puhutaan netissä?

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

lokakuu 2009
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: