//
Luet
Yleinen

Missä boxsissa sinä olet?


Kirjoitan oman blogin lisäksi vieraskynänä Vilkas Groupin blogisivustolle. Ensimmäinen juttuni julkaistiin äsken, joten sen voi jakaa myös teille. Juttu käsittelee maksamista verkkokaupoissa. Koska yhtä oikeaa vastausta ei ole, niin esitän minun tavan selvittää mitkä vaihtoehdot sopisivat eri yrityksille. Jos sinulla on eriävä mielipide, ota yhteyttä ja kerro sinun mielipiteesi.

Tein italialaisen desing- tuotteita myyvän yrityksen internetkaupan analyysin. He suunnittelevat Pohjoismaiden valloittamista omalla nettikaupallaan. Tein heille selvityksen vaihtoehdoista Pohjoismaisen lokalisoidun verkkokaupan perustamisesta. Tässä yhteydessä piirsin heille perinteisen neliön, jonka avulla minä tykkään kuvata eri vaihtoehtoja, joita yrityksellä on, kun mietitään maksamisen vaihtoehtoja verkkokaupassa.

Tunnustan, minun mielestä maksaminen on verkkokaupan tärkein ominaisuus. Miksikö? Siksi, että ainoastaan sen avulla yritys saa rahaa itselleen. Mitä enemmän, sitä parempi. Ehkä myös siksi, että olen tehnyt maksamisen kanssa töitä yli 10 vuotta.

Internetin maksutapoja on monia. Jokainen maksutapa maksaa kauppiaalle jonkin verran. Sen takia kauppiaan pitää huolellisesti suunnitella, mitkä maksutavat sopivat hänelle. Ennen kuin kauppias miettii itselleen sopivat maksutavat, minä suositan kauppiasta miettimään kahta asiaa. Toinen on millä kielellä verkkokauppias toimii asiakkaisiin nähden. Tämän jälkeen kauppiaan pitää miettiä millä alueella hän ja hänen logistiikkansa toimii. Kun nämä kaksi asiaa selvitetään, saadaan aikaan kiva nelikulmainen boksi.

ettikaupan boksi

Nyt kysymys kuuluukin, mitä tällä boksilla halutaan kuvata? Sen ainoa tarkotus on selvittää, kenelle ja miten myydään. Itse kuvaan tilannetta seuraavasti. Kuvittele, että astut sisään uuteen kauppaan, joka on aukaissut toimintansa eilen. Tutkit valikoimaa ja toteat löytäväsi sieltä kivoja tuotteita, joita haluat ostaa. Menet kassalle ja aiot maksaa. Sinulla on kukkarossa vain pankkikortti. Kauppias ilmoittaa, että valitettavasti he eivät hyväksy pankkikorttia, mutta käteinen kelpaa. Ostos jää tekemättä ja yltäkylläisyyden aikana mieleeni tulee todennäköisyyslaskenta sinun palaamisesta uudestaan kauppaan käteisen kanssa. Uskon, että laskennallinen luku ei ole suuri. Saman asian kerron kaikille verkkokauppioille. Asiakas tulee harvoin kaksi kertaa kauppaan, jos ensimmäisellä kerralla hän ei voi ostaa hänen suosimillaan maksuvälineille.

Mutta palataan vielä boksiin. Ohessa on boksi ja kerron eri vaihtoehdot esimerkkien valossa.

Mikään boksin osa ei ole väärä tai huono. Ne ovat vain tapoja hahmottaa kenelle myydään. Jos verkkokauppias myy selkeästi vain yhdelle alueelle, niin silloin verkkokaupassa ei kannata uhrata aikaa monen eri kielen hallintaan. Kaikki aika pitää laittaa paikalliseen markkinointiin ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Samoin tässä tapauksessa kannattaa miettiä vain optimaalinen määrä paikallisia maksutapoja, joita asiakkaat käyttävät. Tästä esimerkkeinä löytyy esim. NetAnttila. He toimivat paikallisesti vain Suomessa. Heiltä on turha tilata ulkomaille. Mutta maksaminen onnistuu kaikilla yleisimmillä maksutavoilla.  Suurin osa maailman nettikaupoista on paikallisia. Tässä boksissa on tunkua kuten IFK:n lätkämatseissa jäähyaitiossa.

Toinen vaihtoehto on käyttää yhtä kieltä, vaikka toimisi ympäri maailmaa.  Suurin osa maailman isoimmista ja suurimmista, varsin usein Yhdysvaltalaisista, nettikaupoista toimii täten. Heidän virallisena kielenä on englanti. He lähettävät tuotteita ympäri maailmaa. Maksamisessa suositaan heille tuttuja maksutapoja. Esimerkkini Amazon on mainio esimerkki, vaikka heillä onkin käytössään muutama muukin kieli. Maksutapojen suhteen he suosivat perinteisiä tapoja. Maksuvälineiden suhteen he ovat valmiita karsimaan joukosta pois ne asiakkaat, jotka eivät vielä omista luottokorttia. Suuri joukko asiakkaita kuitenkin omistaa kortin ja he palvelevat heitä. Jos tähän ruutuun hypätään, pitää yrityksellä olla paljon pääomaa ja kärsivällisyyttä. Esimerkkini Amazon teki ensimmäisen positiivisen taloudellisen tuloksen kuuden toimintavuoden jälkeen. Tässä ryhmässä sisäänostohinta ratkaisee.

Tähän samaan ruutuun tippuu tosin tiettyjen erityisryhmien verkkokaupat. Heillä on koko maailma kauppa-alueena, mutta harrastajia on vain kourallinen joka maassa. Heillä on yhteinen harrastuksen kieli, joten he voivat sopia yhteiset tavat, joilla maksu hoituu. Se voi olla jopa tilisiirto. Tässä ryhmässä jos pettää kauppiasta, niin huono maine leviää erittäin nopeasti.

Kolmas ryhmä kauppoja löytyy boksin oikeasta alakulmasta. Heillä on käytössä monta peruskieltä, mutta toiminta on kuitenkin alueellista. Tälläisiä kauppoja on varsinkin Eurooppa pullollaan. He ovat lokalisoineet ulkoisesti palvelun monelle kielelle, ainakin verkkokaupan navigaatiotasolla, mutta todellisuudessa pääkäyttäjät ja sisältö tulee yhdellä kielellä. Samoin kohdeyleisönä on oma alue ja lähimmät naapurit. Maksaminen tapahtuu yrityksen päämarkkina-alueen mukaan.

Viimeisenä boksissa on yritykset, jotka ovat samaan aikaan glogaaleja, mutta myös lokaaleja. Palvelu on jokaisen maan kielellä ja kunnioitetaan asiakkaan omia valintoja. Tässä ryhmässä ei vielä ole tunkua, sillä tälläisen verkkokaupan ylläpito vaatii huolellisuutta, mutta myös aktiivista paikallista tuntemusta. Tämän ryhmän hyvä edustaja on MoneyBookers, joka toimii toimii maksujen välittäjänä ja pienten kauppojen linkkipaikkana. Koska lokalisointi on helpottunut nopeitten nettiyhteyksien vuoksi, monet erikoisliikkeet ovat kiinnostuneet hyppäämään tähän boksiin. Tätä helpottaa myös usean kansainvälisen maksuliikenteen hoitamiseen erikoistuneet yritykset ja niiden laaja palveluvalikoima, mikä kattaa alueellisesti kaikki tarvittavat vaihtoehdot. Tähän kategoriaan on pyrkimässä moni yritys. Vaikka Facebook ei vielä salli useita maksutapoja, niin lokalisoinnin osalta se on jo lähellä päämäärää. Samaa voi sanoa muutamista elektroniikkakaupoista, joita toimii mm. Saksassa. Tämä ryhmä tulee selkeästi muuttamaan verkkokauppoja.

Joskus pitää ”Think outside the box, but even better is if you burn your box down”. Eli jos tunnet oman yrityksesi vahvuudet, niin älä lokeroi sitä mihinkään laatikkoon.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

marraskuu 2009
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: