//
Luet
Markkinointi

Muotoilu voi olla markkinavaltti


Belgia on olutmaa. Kun Belgiaa esitellään eri julkaisuissa, niin aina yksi tärkeimmistä asioista, mikä mainitaan, on maan yli 300 olutpanimoa. Kuitenkin, kun menee maan asioimaan maan eri kauppoihin tai ravintoloihin, niin sieltä löytyy vain muutama merkki. No, sanotaan nyt 10 – 15 eri merkkiä. Suurin osa pienistä panimoista on paikallisia. Moni myös haluaa pysyä paikallisena.

Isot ja koko maan kattavat panimot kuuluvat joko Heinekenin omistamaan tai SABaBv (Belgialais-amerikkalainen) liittoon. Pienet panimot ovat pieniä. Isojen panimoiden tuotteet ovat hyvin näkyvissä kauppojen ja baarien hyllyillä. Pienet panimot taistelevat hyllytilasta. Se, mikä tekee hyllytilasta taistelun mielenkiintoisen, on jokaisen panimon omat ja muodoltaan erillaiset lasit. Taistelu näkyy vähittäiskaupassa, mutta myös baareissa. Kun asiakas on opetettu ostamaan omaa suosikkiolutta siihen kuuluvasta oikeasta lasista, niin ei kukaan hyvään juomaan tottunut kuluttaja suostu juomaan suosikkioluttaan kilpailevasta lasista. Varsinkin, kun muoto poikkeaa hiukan omasta totutusta.

Tämän takia  kilpailussa omasta paikasta ravintoloissa jokainen panimo pyrkii blokkaamaan omalla lasillaan toisen panimon myyntitilan tarjoamalla oman panimon erikoislaseja. Kun ravintola ostaa olutta itselleen, niin heillä on rajallinen määrä tilaa laseille. Jos tarjolla on vaikka 10 eri merkkiä, niin kaikille pitää olla oma lasitila. Jos kuitenkin lasitilaa on vain kuudelle merkille, joutuu neljä merkkiä nuolemaan näppejä.

Samaa mallia voi soveltaa myös muuhun toimintaan. Tekemällä muodoltaan selkeästi tavoiteltuja tuotteita saa asiakkaat tappelemaan sellaisista tuotteista, jotka eivät ole teknisesti insinööriä tyydyttäviä, mutta kuluttajille pakollisia. Samoin hyvä muotoilu takaa sen, että kilpailijan on pakko tarjota selkeästi halvemmalla kuin kilpailija, jotta voi saada asiakkaita puolelleen. Kun kerran tiputtaa hintaa, niin sitä on vaikea nostaa. Nosto onnistuu usein vain monopoliasemassa.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

marraskuu 2009
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: