//
Luet
Selkeää ohjeistusta

Sosiaalisen median ohjeet firmalle.


Lainaan suoraan Harvard Business Reviewn juttua, jonka on kirjoittanut Gerald C. Kane, Robert G. Fichman, John Gallaugher ja John Glaser. Jos haluat lukea koko jutun, niin mene Harvard Business Reviewn sivustolle.

Juttua lukiessa tuli hyvä ja selkeä ohjeisto, jolla yritys voi olla mukana sosiaalisessa mediassa, mutta se vaatii suunnitelmallisuutta. Ei tosin sitä suunnitelmallisuutta, jota tehtiin joskus aikoinaan 5- vuotissuunnitelmien yhteydessä, vaan arkisuunnitelmaa.

Heidän mukaan firman sosiaalisen median mandaatti ja oikeutus tulee seuraavista asioista

  1. Luo firmalle sosiaalisen median virallinen sisäinen ohjeistus, tarkoittaen kuka tekee mitä ja milloin mielipide on firman esittämä ja milloin se on kirjoittaja oma mielipide. Jokainen joka kirjoittaa mielipiteen, pitää olla tunnistettavissa, ei nimimerkkien takana ja noudata hyvää businessetiikkaa ja lakeja.
  2. Seuraa sisäisiä ja ulkoisia kesksuteluja tarkoittaen käytä eri teknisiä palveluja, joiden avulla voit seurata asioita, valjasta koko henkilökunta yhdessä ja erikseen seuraamaan ja raportoimaan uusista mielenkintoisista asioista.
  3. Osallistu keskusteluun eri sosiaalisissa medioissa luomalla keinoja, joiden avulla sekä kuulet mitä asiakkaat kertovat sinusta, mutta myös kertomalla mielenkiintoisia asioita asiakkaille totuudenmukaisesti. Voit myös palkata ulkoisia uskottavia edustajia, bloggaajia ja muita kertomaan sinusta. Lopuksi kerää kaikki tiedot helposti hallittavaa paikkaan, jonka avulla seuraaminen ja uusien mielipiteiden muodostaminen on helpompaa.
  4. Toimi heti, tarkoittaen että jos virhe sattuu, niin älä piilota sitä vaan myönnä virheesi, korjaa virheelliset tiedot ja huhut heti ja jos virhettä ei voida korjata, niin mieti kuinka asian voit kertoa toisella tapaa.

Yksinkertaisia asioita. Mutta mitenkä nuo otetaan käyttöön? Vai pitääkö ohjeita edes ottaan käyttöön. Näinhän jokaisen yrityksen pitäisi toimia automaattisesti.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

joulukuu 2009
M T W T F S S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
%d bloggers like this: