//
Luet
Muu kehittäminen, Yleinen

Oligopoli


Aikoinaan Makrotalouden perusteet 1- kurssilla luettiin monopolin ja oligopolin malleista. Monopoli oli helppo käsittää ja ologopolikin ei ollut liian vaikea käsittää. Kuitenkin Oligopoli on juuri sellainen malli, jossa kummatkin osapuolet haluavat pysyä. Silloin ei tule painetta ulkoapäin muuttaa järjestelmää kokonaan, mutta niin sanottu kilpailu toimii.

Oligopolin malli aukeaa miettimällä suhteellisen vaikeaa korttimaksamista. Korttimaksamisen logiikka on ulkopuoliselle suhteellisen vaikea käsittää. Sen takia ohessa lyhyt kuvaus mitä tapahtuu. Kun asiakas maksaa kortilla, niin taustalla tapahtuu seuraavaa.

  1. Kortin maksutiedot menevät korttijärjestelmän ylläpitäjälle, esim. Luottokunta
  2. Ylläpitäjä veloittaa kauppiasta sovitun prosentin (0,31 – 4,00 %) ostoksen loppusummasta
  3. Järjestelmän ylläpitäjä maksaa asiakkaan pankin myöntäneelle yhtiölle oman sovitun palkkion.
  4. Järjestelmän ylläpitäjä maksaa sovitun palkkion Korttiyhtiölle, joita on kaksi isoa maailmassa.
  5. Loppu kuuluu järjestelmän ylläpitäjille.

Se, mikä kauppiasta kismittää tässä on korttiyhtiöiden perimät provisiot. Tehottomammissa maissa, kuten Jenkeissä korttiprovisiot ovat jopa kolmanneksi suurin kustannuserä palkkojen ja toimitilojen jälkeen. Todellisuudessa pankit ja järjestelmän ylläpitäjät ovat korttiyhtiöiden talutusnuorassa. Suomessa usein kiivaat haukut pankkeja ja Luottokuntaa vastaan ovat turhia. Eivät he ole ongelma vaan ongelmien välittäjä.

Tosin harva kauppias haluaa säilyttää omissa tiloissaan isoa määrää käteistä, sillä tälle riskille tulee myös oma hintansa. Eli ollaan muna-kana -tilanteessa, jossa korttiyhtiöt voivat oligopolitilanteessa määrätä hinnat.

Oletus on että kilpailu tiputtaa hintaa, mutta oligopolissa hinta kasvaa. Korttitilanteessa tilanne voi olla jopa se että, kumpikin korttiyhtiö sanelee ehdot korttimaksuja ylläpitävälle firmalle ja kortteja myötävälle pankeille. Sen sijaan että he laskevat hintoja, niin he nostavat omia kuluja, josta pankki saa suuremman provision myönnetystä kortista. Tämä tarkoittaa että pankit kertovat asiakkaille uudet ei-neuvoteltavat hinnat, jonka loppujen lopuksi maksaa kuluttajat.

Miksi minä olen huolestunut asiasta? Ehkä sen takia, että oheinen malli ei mahdollista enää jatkossa Suomen vanhaa hinnoitelumallia, jossa korttitapahtumalle oli yksi ja sama kiinteä hinta, riippumatta ostoksen loppusummasta. Tällöin oli kauppiaankin kannalta järkevää suosia pankkikorttia. Uusi malli voi johtaa siihen että asiakkaat maksavat käteisellä, joka lisää riskejä, harmaata taloutta, rahaliikenteen hitautta, ostamisen vaikeutta ja vaikka mitä. Myös toinen asia on se, että tässä oligopolimallissa ei ole kahta tasavertaista neuvottelukumppania. Tulee mieleen George Orwellin Eläinten Vallankumous, jossa todettiin että,

kaikki eläimet ovat tasavertaisia, toiset eläimet vain ovat tasavertaisempia kuin toiset.

Suosittelen sen lukemista. Samoin katso oheinen juttu NY Timesistä, jossa saat hyvän käsityksen korttimaksamien logiikasta.

Kuinka sinun yrityksesi valmistautuu SEPA-muutoksiin korttien osalta. Oletko sinä jutellut oman pankkisi kanssa. Olet varmaan huomannut, että jopa he ovat voimattomia sinun ongelmasi edessä.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

tammikuu 2010
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: