//
Luet
Innovaatio

Yrittänyttä ei laiteta


Viime viikolla sain ikävän uutisen. Floobs-niminen nettivideoiden välitykseen erikoistunut yritys laittaa lapun luukulle. Rahat ovat lopussa. He tarjosivat palvelua, jossa kuka tahansa pystyi netin kautta lähettämään ohjelmaa. Idea oli erinomainen ja tekniikka toimi. Tosin koska he olivat aikaansa edellä, ongelmaksi tuli se että kuvaajan/lähettäjän laajakaistayhteydet eivät aina olleet sitä tasoa, että kuvuaksesta tuli niin nautittavaa katsottavaa. Myös heidän liiketoimintamallinsa ei rakentunut suoralle ansainnalle vaan enemmänkin tulevaisuuden odotuksille.

Samaa ideaa olen pohtinut. Kuinka mainosrahotteinen televisio/nettitelevisio voi pärjätä? Voisiko mainos nettitelevisiossa olla enemmän interaktiivinen ja siihen aikaan ja paikkaan sopiva? Kuinka paljon mainostaja tietää etukäteen missä ja kuka katsoo ohjelmia. Netissä tätä ongelmaa ei niin paljon ole. Jos minä aukaisen täällä Belgiassa suomalaisia uutissivustoja, niin usein siinä rinnalla tulee mainos joka liittyy expattina olemiseen tai sitten paikallinen tarjoaja kertoo uusista tuotteista. Jos tätä ideologiaa hiukan jalostaa, niin voisiko esim. nettitelevision alussa pyöriä minulle kohdennettu liikkuva mainos, jossa olisi hiukan interaktiivisuutta. Tällöin minä täällä saisin vaikka paikallisen olutmainoksen, mutta samaa ohjelmaa katsova kuluttaja saisi terveysruokamainoksen Espoossa.

Nostan hattua kuitenkin Floobsille. Idea oli hyvä ja uskon heidän oppineen paljon, mutta samalla heidän käyttäjät ovat huomanneet, että nettitelevisiossa on tulevaisuus, tosin alussa aina hiukan kompastellaan, jotta saadaan palvelu pyörimään. Yritys ja erehdys on paras oppimisväline.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

One thought on “Yrittänyttä ei laiteta

  1. tätä mietitty usein kavereitten kanssa, mutta ongelmaksi on syntynyt aina kaistan tarve lähinnä palveluntarjoajan päässä. mitä enemmän katsojia sitä enemmän vaaditaan kaistaa. tottakai joku youtube laatuinen video ei hirveästi vaadi, mutta sitten kun lasketaan vaikka 1000 katsojaa ”kanavalle” niin tarvitaan jo jonkun verran uppi kaistaa lähetys päässä, mikä ei ole aina mahdollista, varsinkin jos ajatellaan 1. divarin fudismatsin lähetystä suorana. tietenkin matsi voitaisiin lähettää eka serverille josta se sitten jaettaisiin katsojille, mutta silti 1mbps uppi kaista on aika kaponen. operaattorit kun on aika nihkeitä tarjoamaan kaistaa ulospäin, tai sitten hinta pompsahtaa melko kovaksi.
    mainontahan on helppo kohdentaa, katsojan ip:n perusteella katsotaan missä kyseinen pääte vaikuttaa ja sen alueen mainostajien pätkä pyörii videon alussa/tauolla. jo nyt tullu muutamilla sivuilla vastaan suomenkielinen mainos vaikka sivusto sijaitsee ja suurin osa katsojista on jenkeistä.

    Posted by Jouni Nieminen | tammikuu 27, 2010, 9:34 am

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

tammikuu 2010
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: