//
Luet
Innovaatio, Markkinointi

Sosiaalinen media koukuttaa


Lomalla tuli joka päivä käytyä katsomassa mitä ystävilleni kuuluu. Apuna oli langaton lähiverkko hotellissa ja kasvain, kuten vaimoni iPodiani leikkisästi kutsuu. On kiva tietää mitä kaverit pääsiäislomalla puuhaa. Juuri tämä puuhaaminen kiinnostaa myös yrityksiä. Sosiaalisessa mediassa on jo kaverini ja pienet firmat. Nyt pitäisi saada mukaan isommat firmat ja julkishallinto.

Olen miettinyt kuinka kunnat ja julkishallintokin saataisiin mukaan. Saisimme tietää mitä siellä puuhataan. Sen takia olenkin miettinyt kuinka esim. kunnille pitäisi luoda oma yhteinen ohjelma, jolla he pääsevät mukaan sosiaaliseen mediaan. Muutoin uhkaa todellinen vaara, jossa ostetaan kallista ilman tietoa mitä todellisuudessa halutaan.

Tilanne on hiukan sama kuin aikoinaan 2000- luvun alussa eräässä Suomen ulkoministeriön ulkomaan pesäkkeessä. Siellä mietittiin kuinka heidän omat nettisivut pitäisi uudistaa. Vakavissaan siellä mietittiin, että lähetystön henkilökunnan lapsista joku tekisi heille uudet nettisivut. Vaimoni kertoi heille, että nettisivujen tekijän puolisona hän on huomannut, että se ei ole ihan järkevä ratkaisu. No, sitten ratkaisussa siirryttiin hiukan järeämpiin aseihin ja palkattiin markkinoiden kallein tekijä eli monikansallinen konsulttitalo.

Kun kunta ei itse keksi kuinka tekisi, niin verovaroilla ostetaan markkinoilta kallein ja kankein tekijä. En epäile etteikö iso konsulttifirma osaisi tehdä hienoa ratkaisua, mutta usein ostetaan sellainen paketti, joka ei sovi pienelle kunnalle ja vaatii lisäinvestointeja.

Sosiaaliseen mediaan tarvitaan selkeä suunnitelma ja omien toimintamallien muuttamista. Kunnissa pitäisi listata yhdessä kuntalaisten kanssa mistä asioista halutaan keskustella ja mitä tietoa voidaan antaa eteenpäin. Esim. minua kiinnostaa esim. tieto onko kirjasto auki pääsiäisenä tai uimahalli. Jos kunnan Twitter, Facebook sivulla on päivitetty aukioloaikoja, niin se tekee minun oman elämän helpommaksi. Tai koska alkaa kouluihin haku ja koska tuloksia tiedotetaan. Myös kunnan hallituksen pöytäkirjat voisivat olla kunnan sivujen lisäksi Facebookissa. Tähän ei tarvita kallista IT-firmaa, vaan hiukan ajatustyötä missä ja kuinka kunta muuttuu elävämmäksi kasvoksi. Kun on listattu mitä halutaan tiedottaa, niin sen jälkeen sovitaan ketkä kaikki kirjoittavat ja mitä sinne kirjoitetaan. Mitään sellaista tietoa ei kannata julkaista, jossa paljastuu henkilötietoja, ilman asianomaisen lupaa.

Tärkeintä on saada kuntalaiset aktiiviseksi ja itse myös työskentelemään yhdessä kunnan kanssa. Silloin minäkin tietäisin mitä siellä kunnassa puuhataan.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

huhtikuu 2010
M T W T F S S
« Mar   May »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
%d bloggers like this: