//
Luet
Markkinointi

Lobbaus ja edunvalvonta


Muistan kun aikoinaan tein omaa lopputyötäni yliopistolle 90- luvun alussa. Aiheeni oli EU-lobbaus edunvalvontana. Professorini sanoi, että lobbaus ei ole edunvalvontaa. No, minä olin toista mieltä. Jästipää kun olen. Tematiikkaa tai ei, työ oli surkea, mutta aihe erittäin mielenkiintoinen. Sen jälkeen olen seurannut keskustelua lobbauksesta, lukenut paljon siitä kirjoitettuja kirjoja ja pitänyt aiheesta luentoja sekä konsultoinut aikoinaan erästä aluetta lobbaustoimiston perustamisessa tänne Brysseliin.

Eilen kun luin Helsingin Sanomia, niin minulla nousi karvat pystyyn. Lobbaus koetaan pahana asiana, mutta järjestöjen edunvalvonta erittäin hyvänä. Jos valittu edustaja ajaa tapaamansa ryhmän asiaa, niin se koetaan huonoksi, mutta jos hän ajaa ammattiyhdistyksen tai työnantajaleirin asiaa, niin se on erittäin hyvä. Eihän tämän asian näin pitäisi olla.

Asioilla on aina monta puolta ja ne kaikki pitää tuoda esille kun tehdään päätöstä. Vanha opetus antiikina Kreikasta- Teesi- Antiteesi = Synteesi. Eli kun tuodaan keskusteluun eri osapuolten näkemykset, niin silloin vasta tulee hyviä tuloksia. Sen takia lobbaus on hyvä tapa saada esille oikeat näkökulmat päätöstä varten. Varsinkin kun aidosti tuo esille mitä ryhmää edustaa.

Meillä suomalaisilla on vain selkeä uskomus, että jos joku sanoo jotain, niin sanoja on sitä pohtinut monta vuotta ja sanoo sitten suuren viisauden, joka ei sitten muutu. Samoin uskomus siitä, että asiantuntija esittää aina vain faktaa. Sekä uskomus siitä, että päättäjä pohtii monesta näkökulmasta asiaa. Näin se vain ei ole.

Eilen tapasin vanhan kurssikaverin, joka on tehnyt lobbausta Brysselissä yli 10 vuotta ammatikseen. Hänen kanssa totesimme seuraavia asioita:

  1. Lissabonin sopimuksen jälkeen yhä useampi päätös, avustus, aloite tehdään Brysselissä ja niiden vaikutus näkyy kaikissa EU-maissa,
  2. Median mielenkiinto on kääntynyt kotimaihin,
  3. Jäsenmaat ovat erittäin protektionisteja,
  4. Eri toimialojen edut ovat yhteisiä ja niissä vaaditaan uutta kompromissia ja
  5. Pienten jäsenmaiden uskomus siihen että iso eurooppalainen yhteistyöjärjestö huolehtii kyseisen toimialan eduista tasapuolisesti.

Sen takia me totesimme, että riippumatta siitä mitä asiaa/yritystä/ tavoitetta jne. ajaa, pitää olla siellä missä päätöksiä valmistellaan. Lobbauksen perusajatus on tarjota mahdollisimman monipuolinen kuvaus ongelmasta, sen vaikutuksista ja seurauksista päättäjille idean ensimmäisessä vaiheessa. Jos tällöin pääsee vaikuttamaan lakialoitteeseen tai muutokseen, niin todennäköisyys läpimenemiseen on erittäin hyvä. Sama tilanne on jos tulee kokoukseen myöhässä, niin silloin helposti joko joutuu vain myötäilemään tai olemaan vastarannana kiiskenä.

Laskin eilisen tapaamisen jälkeen suomalaisten firmojen lobbaustoimet täällä Brysselissä. Yhden käden sormet riittivät. Edunvalvonnan kuluja pelätään. Kuitenkin niiden tulot voivat olla paljon suuremmat. Usein kulut ovat yhden mainoskampanjan luokkaa, mutta tulot- no ne ovat paljon suuremmat. Sen takia olisi kiva keskustella haluaako suomalaiset firmat ajaa etujaan, sillä usealla toimialalla tullaan vuoteen 2030 mennessä tekemään todella suuria muutoksia. Näissä muutoksissa EU tulee jakaamaan todella paljon rahaa rakenteellisiin muutoksiin. Jos osaa kiskaista oikeasta narusta oikeaan aikaan, niin muutos voi olla todella jouheva. Mutta jos uskoo siihen että valtiovalta tulee ohjaamaan Suomelle oman rahapotin eri toimialoille, niin väärässä on. Tälläisiä toimialoja on mm. energia, tietoliikenne, koulutus, media jne.

Jos mietit, mitä sinun toimialasi voisi tehdä, niin minä voin etsiä sinulle sellaisia yhteistyötahoja, joiden kautta pääset aloittamaan lobbauksen Brysselissä. Itse oman firmani kautta esimerkiksi olen päässyt hyviin puheväleihin sähköisen allekirjoituksen kautta. Me tiedämme suuret linjat mihin suuntaan maailma meidän omalla toimialalla menee ja osaamme reagoida niihin paljon aikaisemmmin kuin muut yritykset. Se on kilpailuetua.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

huhtikuu 2010
M T W T F S S
« Mar   May »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
%d bloggers like this: