//
Luet
Yleinen

Hinnoittelun vaikeus


Kun uutta tuotetta lähtee miettimään niin yleensä törmää hinnoittelun vaikeuteen. Perussääntö on se, että ensin pitää laskea kaikki tuotteeseen aiheutuvat kulut ja sen jälkeen laittaa siihen päälle kate. Tätä asiaa olen pohtinut ja laskenut. Hinnan pitää olla sellainen että siitä jää katetta myös myyjälle. Raaka-ainekuluissa joutuu ostamaan joskus samaa tuotetta useasta paikasta ja kokoajan miettimään mitä se tarkoittaa omaan katteeseen. Samoin paljonko kuluttaja on itse valmis maksamaan samasta tuotteesta ja millä hinnalla kilpailevat yritykset myyvät omaa tuotettaan.

Mutta mitä tehdä kun ihan vastaavaa tuotetta ei ole markkinoilla. Silloin enemmän pitää miettiä tuotetta vastaavien tuotteiden hintaa. Aina voi myydä halvemmalla, mutta se syö yksikkökatetta rajusti. Ja onko myytävä tuote sellainen, jonka silloin asiakas on valmis maksamaan. Alle omakustannushintojen myynti ei koskaan ole hyvästä. Tai jos myytävä tuote jää happanemaan varastoon.

Minä olen miettinyt uuden palvelumme hintoja ja päässyt jonkilaiseen mielikuvaan millä varmistamme oman katteen, josta voimme maksaa uuden kehityskulun mutta myös kohtuullisen oman ansainnan. Onnistuu.fi– palvelussa, jossa sähköisiä allekirjoituspalveluita myymme, oma ideamme on tarjota erittäin monipuolinen, turvallinen, luotettava ja ympäristöystävällinen tapa lähettää ja allekirjoittaa sopimuksia. Sen takia olemme katsoneet verrokkituotteita ja niiden hintoja ja samalla miettineet perustelut meidän hinnalle. Silloin vertaamme sitä mallia mitä kaikki maksaisi jos joku toinen tekisi itse samat asiat. Tämän takia vertaamme hintoja postin kuluihin, paperikuluihin, vakuutuskuluihin sekä ajan säästöön. Esimerkiksi jos yksittäisen pikakirjeen hinta on 7 €, niin meillä vertaus on siihen ja laskemme eduksi nopeuden. Kumpikin tapa on turvallinen, mutta me olemme nopeampi tapa viedä asia loppuun asti. Samoin me annamme ainakin yhtä hyvän tai jopa paremman vakuutuksen, että posti saapuu perille ja se allekirjoitetaan 100 % turvallisesti.

Mutta kun uutta tuotetta lanseeraa, niin aina osa myyntihinnasta on hatusta vedettyä ja silloin pitää vain veikata oikeaa hevosta. Tosin aikoinaan MBA-kurssilla Arizonassa professori sanoi että don’t leave money on the table. Oikea hinta on se, jonka asiakas on valmis maksamaan hyvästä palvelusta. Eli palvelun pitää olla niin hyvää, että siitä on valmis maksamaan pyydetyn hinnan.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

toukokuu 2010
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: