//
Luet
Innovaatio, Yleinen

Mikä mättää palkanmaksussa?


Palkkapäivä on suurimman osan työntekijöiden työpäivistä paras. Paitsi, jos sitä ei  ole tilillä juuri sinä päivänä, kun sen pitäisi olla. Viime kuukausina yhä useampi työntekijä on kokenut tälläisen epämiellyttävän kokemuksen. Varsinkin jos on ollut Sammon tai OKOn asiakas. Itse olen seurannut sivusta tuota ongelmaa ja miettinyt syitä miksi palkanmaksussa tulee jatkossa olemaan enemmän virheitä. Vaikka ei näin pitäisi olla.

Kun aikoinaan aloitin pankkiurani maksuliikennepuolella, minulle opastettiin että jokaisessa liiketoiminnassa sattuu aina silloin tällöin virheitä, mutta maksuliikenteessä niitä ei saa näkyä. Sen takia nuo viimeaikaiset palkanmaksuvirheet ovat olleet hiukan huolestuttavia. Mutta niitä tulee olemaan jatkossakin, kunnes siihen totutaan.

Mistä sitten virheet johtuvat? Ja miten ne voidaan korjata?

Ensimmäiseksi, koko Eurooppa on siirtymässä yhteen eurooppalaiseen maksuliikennejärjestelmään. Hyvä idea paperilla, mutta hiomista siinä vielä tarvitaan. Muualla Euroopassa palkanmaksu on aina ollut osa maksuliikennettä, Suomessa sillä on pankkien sisällä erikoisasema käsittelyssä. Jatkossa tuota erikoisasemaa ei ole, joten kun rahaliikenne teknisesti kiertää jonkin clearing-keskuksen kautta, niin jokin pieni tekninen viive ei aiheuta erityiskellojen soimista.

Toinen iso asia on se, että Suomessa kaikilla työntekijöillä pitää palkka olla tililla samaan aikaan palkkapäivänä, mutta muualla Euroopassa palkka maksetaan kaikille samana päivänä. Se, koska se on työntekijän tilillä, riippuu omasta pankista.

Kolmas iso muutos, josta ei monikaan ole tietoinen on se, että muualla Euroopassa kaikki maksuaineisto lähetetään ja välitetään yhden kerran päivässä. Suomessa se on välitetty monta kertaa päivässä ja jopa yöllä. Eli tämä tarkoittaa sitä, että kun firma syöttää maksuaineiston pankkiin, niin pankki kerää kaikista firmoista kaiken aineiston yhteen ja lähettää sen kerran päivässä muihin pankkeihin. Jos teknisesti aineistossa on vikaa, niin koko iso massa aineistoa lähetetään uudestaan seuraavana päivänä. Voitte kuvitella mitä tapahtuu seuraavan esimerkin mukaisesti. Juna, joka lähtee kello 7.45 Järvenpäästä Helsinkiin, jää jostain teknisestä syystä pois. Seuraava juna tulee 8.12 ja siihen änkeää edellisen junan matkustajat ja kyseisen junan matkustajat. Täyteen se vetää ja tilaa ei ole kaikille. Ennen, kun palkanmaksulla oli VIP- asema, niin palkkaerä olisi päässyt tuohon myöhäisempään junaan ensin ja sitten vasta muut. Nyt kun tuota etuasemaa ei ole, niin palkkaerät menevät siihen junaan, mihin kulloinkin sopii.

Mitä jos?

Olen pohtinut parannuskeinoja tälläisten ongelmien poistamiseen. Vaihtoehtoja on muutamia. Yksi on se, mikä näkyy aina leffoissa. Raha siirretään nappia painamalla ja se on perillä toisella puolella maailmaa samalla sekunnilla. Tämä voisi teoreettisesti onnistua kahdella eri tapaa. Ensimmäinen olisi se, että iso pankki- jolla on tilit ympäri maailmaa- siirtää tiedon oman pankin sisällä yhdessä ja samassa tilijärjestelmässä tai sitten toinen vaihtoehto olisi se, että tälläiselle tarpeelle löytyy maksaja, sillä ilmaiseksi raha ei liiku. Yrittäjät sen tietävät, mutta kuluttaja ei ole tietoinen, että jokainen raha, mikä liikkuu toiselta tililtä toiselle, maksaa aina jotakin.

Ehkä näistä vaihtoehdoista kumpikin on huono, joten jäljelle jää vaihtoehto että palkanmaksussa luovutaan ajatuksesta, että tilin pitää olla kaikilla samaan aikaan tilillä. Palkanmaksupäivä on firmoissa sama, mutta koska se on omalla tilillä voi hiukan vaihdella.

Miksi muut pankit maailmalla ei toimi kuten Suomessa?

Suomalaisena aina välillä miettii, miksi muualla maailmassa ei toimita kuten Suomessa? Samaa tosin kysyy belgari, jonka mielestä oma järjestelmä on paras tai swedu, jonka mielestä oma maksuliikennejärjestelmä on ehkä maailman huippua. Kun olen elämäni aikana tavannut monta pankkialan ammattilaista, niin olen huomannut, että maksuliikenteessä samoilla asioilla on eri nimi ja eri merkitys. Niinkin lähellä kuin Ruotsissa, oma siirto tarkoittaa maksua toiselle kuluttajalle ja maksu tarkoittaa sitä, kun maksetaan yritykselle tai yritys kuluttajalle. Terminologia maksuliikenteessä on aina maakohtaista. Tässä oli ehkä yksi iso syy miksi Sampopankki kämmäsi isolla kädellä jokunen vuosi sitten nettipankkisiirtonsa.

Sen takia?

Lyhyellä aikajänteellä maksuliikenteessä tulee olemaan virheitä. Fakta, jonka mukaan eletään. Mutta jatkossa, kun EU tai mikä muu taho miettii uudistuksia, niin ensimmäinen ohje on se, että pitää valita yhteiset termit yhteisille asioille ja vain ja ainoastaan näitä termejä saa käyttää. Itse opin tämän ohjeen kantapään kautta. Nordea aikoinaan teki ison muutoksen nettipankkiin ja minä vastasin maksuliikenteen yhteisestä kehittämisestä. Kun projekti meni koko ajan mönkään, niin ostin kaikille tiimin jäsenille Oxford sanakirjan pankkimaailmasta. Sovimme, että käytämme ainoastaan sanakirjassa olevia termejä maksuliikenteestä. Sen jälkeen väärinkäsitykset tippuivat minimiin. Jos ei termejä käytetty, niin silloin kommentteja ei huomioitu.

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

lokakuu 2010
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Eniten klikkauksia

%d bloggers like this: