//
Luet
Innovaatio, Markkinointi, Muu kehittäminen

Uudelleen, uudelleen ja vielä kerran uudelleen


Olen syksyllä käynyt poikieni kanssa luistelemassa säännöllisesti. Ulkomailla asuessa pojat eivät opi minusta ehkä elämän tärkeintä urheilumuotoa itsestään, varsinkin kun lumi takapihalla on todella ohimenevä ilmiö. Aamulla sataa ja illalla sulaa. Luistelemaan oppii kun sitä toistaa sitkeästi. Helppoa se minulle olin, kun nuorena sain hyvät perusopit eri valmentajilta ja sen lisäksi talvet Muuramessa olivat pitkät.  Kaukalossa tuli kulutettua paljon aikaa pelaillen ja luistellen. Nyt olen pojistani huomannut että uudellen yrittämisellä on saavutettu isoja edistysaskeleita. Se alkaa jo sujua, mutta vieläkin pitää harjoitella ja toistaa samoja asioita uudestaan ja uudestaan.

Samaa toistoa ja uudelleen yrittämistä ajattelin, kun tämän viikon istuin EU Komission seminaarissa, jossa puhuttiin sähköisestä julkishallinnon asioinnista. Ajatus on erinomainen, että kansalainen voisi tehdä suurimman osan hallinnon kontakteista netin kautta, eikä jonottaa puhelimessa tai viraston luukulla montaa tuntia. Kuitenkin aloin miettimään sitä tosiseikkaa, että montako asiaa keskimäärin kuluttaja hoitaa julkishallinnon kanssa vuosittain. Siinä ajatuksessa laskin, että noin ehkä kolme kertaa vuodessa. Yhteys valtion hallintoon otettaisiin sähköisesti tunnistettuna. Eli nyt päästään siihen toistamiseen ja uudelleen tekemiseen. Jos olen yhteydessä johonkin kolme kertaa vuodessa, niin muistanko automaattisesti salasanat ja käyttäjätunnukset. En välttämättä. Eräs pomoni aikoinaan sanoi, että hän joka kerta tunnistautuu esim. Finskin palveluun uudelleen, sillä vaikka hän on 12 kertaa vuodessa liikkeellä Finskin kautta, niin ei hän koskaan muista käyttäjätunnusta tai salasanaa.

Ajatus siitä että valtiollisiin palveluihin tapahtuisi yhdellä tunnistemekanismilla on kuollut, jos sitä ei voi uusiokäyttää muualla. Jos valtio lähtee itse tekemään tunnistemekanismia, niin uskomus siitä että samaa palvelua voisi joustavasti muokata toiseen tarpeeseen ei ole uskottava. Tätä asiaa kerroin seminaarissa tällä viikolla ja aika monelle virkamiehelle tuli ajatus siitä, että valtiollinen sähköinen tunnistekortti ei ehkä ole paras tapa edetä asian suhteen.

Sen takia missä tahansa internetpalvelussa, jossa asiakas ei tule joka päivä tai edes joka viikko sisään, ei ole järkeä rakentaa todella kankeaa järjestelmää jolla tunnistautudutaan. Helpompiakin ja halvempia tapoja on. Joissain palveluissa, joissa ei ole sisällä sensitiivistä materiaalia, niin on järkevämpää käyttää jotain jo muualla tunnettua mallia, kuten esim. monen palvelun hyväksymää Facebook- tunnistusta. Sitten on palveluja, joissa tarvitaan vahvempaa tunnistusta. Silloin kannattaa miettiä voisiko sen tehdä siten, että hyödynnetään kuluttajien jo nyt käyttämiä sähköisiä varmoja tunnistemekanismeja. Siihenkin löytyy ratkaisuja.

Mutta nyt pitää lähteä toistamaan uudelleen samaa asiaa josta aloitin tämän jutun.

Hyvää joulun odotusta,

Antti

About Larvala Antti

Ideanikkari, markkinoija, maksuliikekonsultti, verkkoeläjä, oluen ystävä.

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Viimeisimmät kommentit

Muualla verkossa ajateltua

joulukuu 2010
M T W T F S S
« Nov   Jan »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d bloggers like this: